Ο Δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης στο Αναπτυξιακό Συνέδριο: «Πειραιάς, πόλη-λιμάνι: Ανάπτυξη και Κοινωνικές Δυναμικές»


Στις αρχές του Απρίλη, ο Δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, συμμετείχε στο ιδιαίτερα σημαντικό αναπτυξιακό συνέδριο «Πειραιάς, πόλη-λιμάνι: Ανάπτυξη και Κοινωνικές Δυναμικές» που διοργάνωσε ο συνδυασμός «Πειραιάς για Όλους». 

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία, υπό την επιστημονική υποστήριξη του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς, στην κατάμεστη αίθουσα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.

Πολιτικοί και επιστήμονες συζήτησαν για την αλληλεπίδραση που έχει το λιμάνι και η κοινωνία, τα προβλήματα που προκύπτουν και τις λύσεις που προτείνονται, το περιβάλλον και τις ευκαιρίες, μέσα σε ένα πλαίσιο 8 θεματικών ενοτήτων.

Πιο κάτω μπορείτε να διαβάσετε την ομιλία του Δημάρχου Περάματος, κου Γιάννη Λαγουδάκη.

"Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες, 
Χαιρετίζω την πρωτοβουλία των συνδιοργανωτών,  της Δημοτικής Παράταξης «Πειραιάς για Όλους»  και του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς να διοργανώσει το συγκεκριμένο Αναπτυξιακό Συνέδριο σχετικά με την Ανάπτυξη του Πειραιά και τις Κοινωνικές Δυναμικές της πόλη – λιμάνι,  τους σοβαρούς κινδύνους που διατρέχουν αλλά και τις ευρύτερες προοπτικές ανάπτυξης τόσο στον Πειραιά όσο και στους όμορους δήμους γύρω από αυτόν.
Αναμφίβολα, το γεγονός πως η χώρα μας αντιμετώπισε μία οικονομική κρίση άνευ προηγουμένου,  με τους περιορισμούς να υπάρχουν ακόμα και σήμερα, δεν ενίσχυσε όσο θα έπρεπε τις παρεμβάσεις υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος, αφού αφενός μεν οι κυβερνήσεις ενδιαφέρονταν κυρίως για τις οικονομικές παραμέτρους της περιβαλλοντικής τους πολιτικής,  αφετέρου δε οι πολίτες,  με τα καθημερινά προβλήματα επιβίωσής τους να είναι ολοένα και μεγαλύτερα, δεν δραστηριοποιούνται όσο Ίσως θα περίμενε κανείς, σε αναγκαίες προσπάθειες για την προστασία του περιβάλλοντος.

Το Πέραμα αποτελεί κατά Γενική ομολογία,  την πλέον περιβαλλοντικά επιβαρυμένη περιοχή του Δυτικού Πειραιά. Τα κύρια προβλήματα επιβάρυνσης στο περιβάλλον της περιοχής αυτής, έχουν προσδιοριστεί διαχρονικά από τον Δήμο Περάματος και έχουν γίνει πολλές προσπάθειες αντιμετώπισης τους στο παρελθόν.
Ενδεικτικά θα αναφέρω, Ψυτάλλεια, Θαλάσσια ρύπανση, αναπλασμένη χωματερή, κυκλοφοριακή επιβάρυνση, λόγω του μοναδικού δρόμου εισόδου-εξόδου της πόλης, ΣΜΑ Σχιστού Περάματος, Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, ιδιωτικά ναυπηγεία, και κυρίως οι δεξαμενές πετρελαιοειδών.
 Συγχρόνως, το Πέραμα, αποτελεί μια λιμενική πόλη, που ανήκει στον ευρύτερο Πειραιά και εκτός των προαναφερθέντων περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έχει την ατυχία να επιφορτίζεται με το σύνολο των περιβαλλοντικών οχλήσεων που προκύπτουν και από τη λειτουργία του εμπορικού λιμανιού, που διαχειρίζεται η ΟΛΠ Α.Ε, χωρίς βεβαίως να παραγνωρίζεται η οικονομική ενίσχυση που προσφέρουν οι συμπληρωματικές δραστηριότητες της, στην πόλης του Περάματος.

Το λιμάνι του Πειραιά διαχρονικά κατέχει στρατηγική σημασία καθώς διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οικονομική κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας. Τα λιμάνια, γενικά, συνδέονται πρωτίστως με τις πόλεις τις οποίες περιβάλλουν και λειτουργούν ως μοχλός ανάπτυξης τους, αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των παραλιμένιων πόλεων. Παράλληλα αποτελούν ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για την τοπική κοινωνία καθώς λειτουργούν ως καταλύτης για την οικονομική ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σημαντικά αναπτυγμένες οικονομικά και κοινωνικά πόλεις παγκοσμίως είναι παραθαλάσσιες και υφίστανται σε αυτές σημαντικά λιμάνια. Ανέκαθεν, το λιμάνι αποτελούσε πόλο προσέλκυσης νέων επενδύσεων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται υποδομές νέες θέσεις εργασίας και γενικότερα ευκαιρίες για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.

Η περιοχή του ευρύτερου Πειραιά, για παραπάνω από έναν αιώνα είχε σημαντική ανάπτυξη και αναδείχθηκε σε ισχυρό αστικό κέντρο. Ωστόσο αυτή η εικόνα αντιστράφηκε από τα μέσα του 20ου αιώνα όχι μόνο σε ότι αφορά την οικονομική πορεία αλλά και στα υπόλοιπα πεδία της κοινωνικής ζωής, με σταδιακή μείωση του εμπορίου και της βιομηχανίας.

Είναι σαφές ότι όταν η σχέση λιμανιού πόλης είναι σε μια γενική ισορροπία, αμφότερες οι πορείες είναι παράλληλες. Ωστόσο, η αναγκαστική συνύπαρξη πόλεων και λιμανιών σε δεδομένο και περιορισμένο χώρο δημιουργεί αντιθέσεις μεταξύ τους καθώς πρόκειται για δύο οργανισμούς τα συμφέροντα και οι στόχοι των οποίων φαίνονται εκ πρώτης όψεως να είναι διαφορετικά.

Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το λιμάνι αποτελεί κομμάτι στη μεταφορική αλυσίδα και κατά συνέπεια είναι συνδεδεμένο με την οικονομία, την παραγωγικότητα, τον ανταγωνισμό στην αγορά, τη βιομηχανική ανάπτυξη, ενώ η πόλη είναι προσανατολισμένη στην προώθηση της ευημερίας των πολιτών και της ποιότητας ζωής.

Αυτή η διαφορά έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζονται αντιθέσεις που δημιουργούν εμπόδια στη φυσική και λειτουργική αλληλεξάρτηση των δύο αυτών κέντρων δραστηριοτήτων. Η πόλη  επιβαρύνεται περιβαλλοντικά (μόλυνση, θόρυβος και κυκλοφοριακά προβλήματα) και αισθητικά από τις λειτουργίες του λιμανιού και τα προβλήματα ασφάλειας στην περίπτωση των βιομηχανικών λιμανιών, ενώ με τη σειρά τους τα λιμάνια συχνά ζημιώνονται από τις ανεπαρκείς υποδομές μεταφορών στις πόλεις γύρω από το λιμάνι αλλά και από τις αστικές δραστηριότητες που μπορούν να διακόψουν τον κύκλο και τη ροή εργασιών τους.

Η έλλειψη χώρου και οι σύγκρουσεις που προκύπτουν από τις χρήσεις γης δημιουργούν σε πολλά λιμάνια δυσκολίες, τις οποίες επιχειρούν να εξαλείψουν με διάφορους τρόπους.
Η αρμονική συνύπαρξη πόλεων και λιμανιών είναι ένα ζήτημα που άπτεται και των δύο πλευρών και επιβάλλει δράσεις και έργα προσανατολισμένα σε αυτό το στόχο.
Τόσο οι διοικητικές αρχές του λιμανιού όσο και η διοίκηση των πόλεων καλούνται να αναλάβουν το μερίδιο που τους αναλογεί προκειμένου να καταστεί μία αποτελεσματική και εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ τους.

Στην πόλη του Περάματος, η περιβαλλοντική επιβάρυνση πέρα από τις λιμενικές δραστηριότητες, αποτελεί ένα μείζονος σημασίας ζήτημα καθότι είναι ξεκάθαρο ότι δεν μιλάμε για ποιότητα ζωής αλλά για επιβίωση.
Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων και χημικών εκπέμπουν τοξικές/καρκινογόνες αναθυμιάσεις. Κάθε χρόνο διαχέονται στην ατμόσφαιρα τεράστειες ποσότητες βενζίνης σύμφωνα με υπολογισμούς των ίδιων των εταιρειών. Επίσης, οι αναθυμιάσεις εκτός από βλάβες που προκαλούν στην υγεία των κατοίκων δημιουργούν και έντονη δυσοσμία.

Ας μην ξεχνάμε ότι εκατοντάδες κάτοικοι στο Πέραμα, ζουν σε απόσταση μικρότερη των 6 μέτρων από τις δεξαμενές πετρελαιοειδών, με ότι συνεπάγεται για την υγεία τους.
 Η κίνηση των βυτιοφόρων επιβαρύνει τρομακτικά το κυκλοφοριακό φορτίο του μοναδικού δρόμου που συνδέει το Πέραμα με την υπόλοιπη Αττική. Ο ίδιος δρόμος εξυπηρετεί και ολόκληρο το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά και καταλήγει στο μεγαλύτερο πορθμείο στην Ελλάδα σε διακίνηση οχημάτων και επιβατών και το 2ο στην Ευρώπη!

Η στάθμη του θορύβου λόγω κυκλοφοριακής κίνησης είναι πραγματικά μεγάλη και συνεχής.
Οι εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών γειτονεύουν με τον μεγαλύτερο ανά την Ελλάδα σταθμό αποθήκευσης και διακίνησης Containers, με περιεχόμενο που συχνά είναι εύφλεκτο, εκρηκτικό ή τοξικό. Επίσης, από το ίδιο σημείο γίνεται η διακίνηση εκρηκτικών και εύφλεκτων υλικών για όλη τη νησιωτική Ελλάδα.

Επιπλέον, σε μικρή απόσταση υπάρχουν δύο πηγές παραγωγής βιοαερίου (Ψυττάλεια και Σχιστό).
Μέσω του υπάρχοντος δρόμου απ' όπου μεταφέρονται τα πετρελαιοειδή, διακινούνται υλικά και προϊόντα για την Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (φιάλες οξυγόνου, προπάνιο κλπ) και για διαλυτήρια πλοίων.
Γίνονται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες με συχνά ανεπαρκές ή εικονικό gas free, με κίνδυνο έκρηξης.

Η έννοια της πόλης λιμανιού πρέπει να λειτουργεί ως σύστημα στη βάση της συνεργασίας.
Πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι όταν η πόλη υφίσταται σημαντικές επιβαρύνσεις από τις δραστηριότητες και της χρήσης των λιμανιών, οι διοικήσεις των λιμανιών πρέπει να αναλαμβάνουν κάθε φορά τα αναγκαία μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος.
Η λογική της άνισης ανάπτυξης, του οικονομικά ισχυρού, εις βάρος του οικονομικά ασθενέστερου, μας βρίσκει αντίθετους, διότι ξεκάθαρα θα δημιουργήσει ισχυρότατο οικονομικό πλήγμα στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται τόσο στο Δήμο Περάματος όσο και στον ευρύτερο Πειραιά.
Κυρίες και κύριοι
Η έννοια της ανάπτυξης στον τόπο μας έχει κυριολεκτικά παρεξηγηθεί. Στο όνομά της έχουν γίνει εγκλήματα οικονομικά, κοινωνικά, πολιτικά.
Σήμερα όλοι γνωρίζουμε πια,  Όλοι ξέρουμε,  αλλά λίγοι την υπερασπιζόμαστε,  ότι άναρχη και ευκαιριακή ανάπτυξη, κατ' ουσία  δεν είναι ανάπτυξη.  Είναι μία λεηλασία φυσικών πόρων, αλλά και ανθρώπινων πόρων, στο βωμό του πρόσκαιρου κέρδους. 
Σήμερα όλοι στο Πέραμα είμαστε πιο σοφοί στο θέμα αυτό.
Σήμερα στο Πέραμα συμφωνούμε,  σχεδόν όλοι,  ότι ο σεβασμός στον πολίτη και στο περιβάλλον είναι αναγκαία προϋπόθεση της όποιας ανάπτυξης.

Πληρώσαμε και πληρώνουμε ακόμα στο Πέραμα τα αποτελέσματα της άναρχης και ευκαιριακής ανάπτυξης, και εδώ ακριβώς βρίσκεται ο αναγκαίος  ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Μιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα εκφράζει αλλά και θα εναρμονίζει τις ανάγκες των κατοίκων- δημοτών- πολιτών.  Μιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης που δεν θα αποτελεί «κίνημα» διαμαρτυρίας, αλλά θα έχει λόγο και κυρίως ρόλο στη βάση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ολοκληρώνοντας αυτή την παρέμβασή μου, θέλω να υπογραμμίσω ότι, Ανάπτυξη χωρίς βιωσιμότητα με σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον δεν είναι ανάπτυξη.

Δεν είναι Επένδυση.  Είναι κλοπή από το παρόν και κυρίως το μέλλον.

Και στο Πέραμα, στον ευρύτερο Πειραιά, στην Αττική, γενικότερα σε αυτή την πατρίδα, ζούμε σήμερα τις συνέπειες.
Είναι η ώρα να πούμε φτάνει.
Είναι η Ώρα να προτείνουμε.
Είναι η ώρα να βάλουμε στο κέντρο της ανάπτυξης τον άνθρωπο και τις ανάγκες του.
Τον άνθρωπο με προτεραιότητα μια άλλη ποιότητα ζωής.
Σας Ευχαριστώ. "